fredag 17. januar 2014

10 husmorpoeng.

Et av målene mine for dette nye året er å lage mye mer mat fra bunnen av. Jeg er jo tross alt hjemme nå, og selv om det er mye å henge fingrene i, så har jeg absolutt mye mer tid til å planlegge middager nå. For meg er det nemlig det det handler om - planlegging! Hvis jeg ikke får planlagt ender jeg opp med å måtte handle litt hver dag, og i slutten av uka er kjøleskapet fullt av ting som ikke passer sammen eller jeg må å kaste masse mat som har blitt for gammelt. Sløsing! I tillegg er det mye mer tungvint å dra på butikken hver eneste dag nå som jeg har en liten bebis. Derfor er målet å handle inn mat på mandager hovedsaklig, og å lage ukemenyer for hver uke. Denne uka begynte jeg mitt nye prosjekt og det har vært så digg. Jeg har på følelsen at vi kommer til å spise mye mer variert OG mye sunnere nå som jeg skal lage ting fra scratch! Jeg tenkte jeg kunne dele noe av det som smaker godt her på bloggen. Første rett ut er:

INDONESISK KYLLINGGRYTE


Denne oppskriften fant jeg hos flinke Monica, og jeg har bare gjort noen få justeringer.

Du trenger:


  • 2 grillede kyllinger
  • 2 paprika, jeg brukte rød og gul
  • Valgfritt med mer grønnsaker, jeg brukte purre og mais i tillegg
  • 3 dl fløte
  • 1 dl melk eller matfløte
  • 2 ts karri
  • 1/2 glass mango chutney
  • 1-2 ts sambal oelek (vi liker sterk mat, og 2 ts var for lite syntes vi… Bruker nok minst 4 ts neste gang!)
  • 2 fedd hvitløk

Slik gjør du:

  1. Rens kyllingene og del dem i biter. Skjær paprikaene i skiver. Legg alt i en ildfast form sammen med de eventuelle andre grønnsakene.
  2. Bland sammen fløten, mango chutney, karri, sambal oelek og hvitløk. Visp det sammen slik at det blir en luftig blanding (ikke krem, altså…). Bland så inn melk/matfløte. 
  3. Hell alt sammen over kyllingen og grønnsakene.
  4. Stekes på 200 grader i ca 15-20 min.
Så enkelt! Og det var helt fantastisk godt! Jeg serverte med ris, naan-brød og crispy sukkererter, men det er nok kjempedigg med en god salat til! Dette er kanskje ikke den mest barnevennlige retten, men siden jeg er opptatt av at vi skal spise ca. det samme alle mann la jeg bare litt kylling til side da jeg renset den, og serverte det til 7-åringen sammen med vårt tilbehør; ris, naan-brød og sukkererter, pluss rå gulrot. Også ketchup, da, det brukes jo til alt :) Da falt det veldig i smak!



Håper det smaker!

-Madeleine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar